Prijemni.rs
Maturang
  • Kako upravljati vremenom u učenju?


Studenti se često suočavaju sa poteškoćama organizacije vremena za učenje. Zbog velike količine gradiva, ispita, seminarskih radova i drugih obaveza, studenti se osećaju preopterećeno. 

Pritisak da usklade sve zahteve može biti prevelik, dovodeći ih do stresa, umora i smanjene produktivnosti. Zbog toga upravljanje vremenom postaje ključni faktor za postizanje uspeha u učenju, jer omogućava studentima da efikasno iskoriste svoj potencijal i dostupne resurse.

1. Razumevanje prioriteta

Efikasno upravljanje vremenom u učenju počinje razumevanjem prioriteta. Identifikacija ključnih ciljeva i obaveza omogućava studentima da usmere svoje napore na najvažnije zadatke kako bi postigli optimalne rezultate. Prvi korak u ovom procesu je jasno definisanje ciljeva učenja, kao i prepoznavanje hitnih i važnih obaveza.

Kada studenti prepoznaju razliku između hitnih i važnih zadataka, mogu bolje organizovati svoje vreme i resurse. Na primer, ispit koji se održava za nekoliko nedelja može biti važan, ali ne i hitan ako student već ima dovoljno vremena za pripremu. S druge strane, seminarski rad koji treba predati sutra može biti i hitan i važan. Razlikovanje između ova dva tipa obaveza pomaže studentima da poslože svoje aktivnosti i fokusiraju se na one koje su ključne za postizanje njihovih ciljeva.

Tehnike formiranja prioriteta, poput matrice hitnosti i važnosti ili tehnike ABCDE prioriteta, mogu biti korisne alatke u ovom procesu. Matrica hitnosti i važnosti omogućava studentima da klasifikuju zadatke prema njihovoj hitnosti i važnosti, dok tehnika ABCDE prioriteta podrazumeva označavanje zadataka slovima od A do E u skladu sa njihovim prioritetom.

Kada studenti jasno razumeju prioritete u učenju, mogu efikasnije rasporediti svoje vreme i fokusirati se na ono što je najvažnije. To im omogućava da postignu bolje rezultate, dok istovremeno održavaju balans između akademskih obaveza i drugih aktivnosti u svom životu.

2. Planiranje i organizacija vremena

Planiranje i organizacija ključni su elementi efikasnog upravljanja vremenom u učenju. Postavljanje jasnih ciljeva i pravljenje rasporeda pomažu studentima da optimalno iskoriste svoje resurse i postignu uspeh na fakultetu.

Korišćenje kalendara i planera može biti izuzetno korisno u ovom procesu. Zapisivanje svih predstojećih obaveza, kao što su rokovi za zadatke ili datumi ispitnih rokova, omogućava studentima da imaju jasan pregled svojih obaveza i da ih organizuju na odgovarajući način. Osim toga, pravljenje rasporeda učenja omogućava studentima da rasporede vreme za svaki predmet ili oblast gradiva, čime čuvaju fokus i izbegavaju preopterećenost. 

Tehnike za efikasno planiranje mogu uključivati i razbijanje većih zadataka na manje korake koje je lakše ostvariti. Na primer, umesto da pokušaju da savladaju čitavu knjigu odjednom, studenti mogu planirati da svaki dan pređu određeni broj stranica ili poglavlja.

Takođe, važno je da studenti budu fleksibilni u svojim planovima i da budu spremni da ih prilagođavaju u skladu sa promenama u rasporedu ili neočekivanim obavezama. Ovo uključuje i sposobnost da se nosite sa nepredviđenim situacijama bez gubitka fokusa ili motivacije.

3. Tehnike za povećanje produktivnosti

Efikasno upravljanje vremenom u učenju zahteva dobro planiranje i organizaciju, ali i primenu tehnika koje pomažu u povećanju produktivnosti. Postoji nekoliko ključnih tehnika koje studenti mogu koristiti kako bi maksimalno iskoristili svoje vreme i postigli bolje rezultate u učenju.

Najpre, važno je održati fokus i koncentraciju. Studenti mogu koristiti tehnike poput Pomodoro tehnike, koja podrazumeva rad u intervalima od 25 minuta sa kratkim pauzama između. Ova tehnika pomaže u održavanju visokog nivoa koncentracije tokom kratkog perioda vremena, čime se povećava produktivnost i smanjuje mogućnost preopterećenosti.

Zatim, važno je koristiti efikasne metode učenja. Studenti mogu koristiti tehnike kao što su pravljenje sažetaka i dijagrama ili korišćenje mnemoničkih uređaja kako bi olakšali proces učenja i poboljšali pamćenje. Takođe, redovno ponavljanje gradiva pomaže u jačanju dugoročnog pamćenja i smanjuje potrebu za ponovnim učenjem istog materijala.

Upotreba tehnologije takođe može biti korisna u povećanju produktivnosti. Aplikacije za organizaciju, kao što su digitalni planeri, ili aplikacije za praćenje vremena mogu pomoći studentima da bolje upravljaju svojim rasporedom i obavezama. Takođe, onlajn resursi i alati za učenje mogu pružiti dodatnu podršku i omogućiti pristup različitim materijalima i metodama učenja.

4. Upravljanje distrakcijama i prevazilaženje prepreka

Studenti se često suočavaju sa različitim distrakcijama, kao što su društvene mreže, televizija ili neorganizovan radni prostor, što može značajno ometati njihovu produktivnost. Kako bi efikasno upravljali vremenom, važno je prepoznati ove distrakcije i razviti strategije za njihovo prevazilaženje.

Prvo, studenti treba da prepoznaju svoje najveće distrakcije i identifikuju kada se one najčešće javljaju. Na primer, ako student primeti da provodi previše vremena na društvenim mrežama tokom učenja, može postaviti vremensko ograničenje za korišćenje tih platformi ili ih potpuno isključiti tokom određenih perioda učenja.

Drugo, važno je stvoriti radni prostor koji je osmišljen za produktivnost. To može uključivati organizaciju radnog stola, eliminisanje nepotrebnih predmeta koji mogu ometati koncentraciju, kao i pronalaženje mirnog i tišeg okruženja za učenje.

Pored toga, studenti mogu koristiti tehnike kao što su „blokiranje vremena” ili „zlatna satnica” kako bi se fokusirali na svoje obaveze i sprečili distrakcije. „Blokiranje vremena” podrazumeva određivanje perioda tokom dana kada će se studenti posvetiti isključivo učenju, dok „zlatna satnica” podrazumeva rad u intervalima od 50 minuta sa desetominutnim pauzama između.

5. Samopraćenje i prilagođavanje strategija

Samopraćenje podrazumeva kontinuirano praćenje i evaluaciju ličnog napretka u upravljanju vremenom, dok prilagođavanje strategija omogućava studentima da reaguju na promene i poboljšaju svoj pristup učenju.

Prvo, studenti treba redovno da prate svoj napredak i procenjuju efikasnost svojih strategija upravljanja vremenom. To može uključivati vođenje dnevnika ili korišćenje aplikacija za praćenje vremena kako bi se analiziralo kako se vreme troši i identifikovali potencijalni problematični segmenti. Na primer, student može primetiti da provodi previše vremena na jednom zadatku ili da često dolazi do prekida tokom učenja.

Drugo, važno je biti sposoban prilagoditi svoje strategije u skladu sa promenama u okruženju ili potrebama. Na primer, ako student primeti da mu određena tehnika učenja nije efikasna, može isprobati druge metode ili prilagoditi svoj raspored učenja. Takođe, studenti treba da budu fleksibilni u svojim planovima i spremni da se prilagode neočekivanim obavezama ili promenama u rasporedu.

Kroz samopraćenje i prilagođavanje strategija studenti mogu kontinuirano poboljšavati svoj pristup upravljanju vremenom i postizati bolje rezultate u učenju. Razumevanje šta funkcioniše najbolje za njih i sposobnost da se prilagode promenama omogućavaju studentima da održe visok nivo produktivnosti i efikasnosti u svojim akademskim aktivnostima.


Povezani članci

Izdvojeni univerziteti i fakulteti: