(Preuzeto sa sajta 021 - 23.04.2018. )
Srednjoškolci u SAD i širom sveta sada počinju da uče kako da razlikuju lažne od pravih, proverenih vesti, u okviru predmeta koji se zove "medijska pismenost".
Foto: Pixabay
U srednjoj školi Vejkfild u Arlingtonu u Virdžiniji, učenici četvrtog razreda uče kako da identifikuju lažne i nekompletne informacije. Profesorka društvenih nauka Patriša Hant koristi digitalni kurs nazvan "Checkology" da bi svojim đacima pružila primere vesti i informacija koje su ili činjenično tačne, obmanjujuće ili jednostavno – neistinite.
Uzmimo za primer pucnjavu u srednjoj školi u Parklendu na Floridi gde je 14 učenika i troje nastavika ubijeno u februaru. Ona traži od svojih učenika da razmisle da li su brojne glasine koje su se pojavile posle pucnjave bile tačne ili ne.
"Đaci su bombardovani informacijama, kao i takozvanim vestima, lažnim vestima, glasinama na internetu i pogrešnim informacijama. Nadam se da će na mojim časovima naučiti da prepoznaju kvalitetno novinarstvo kao i da će moći da identifikuju neobjektivne, neizbalansirane, lažne vesti, propagandu i slično", izjavila je Hant.
Studije pokazuju da se tinejdžeri uglavnom informišu na društvenim medijima, a takođe su skloniji da veruju informacijama koje dobiju od svojih vršnjaka. Alen Miler je osnivač neprofitnog Projekta za medijsku pismenost, koji uključuje i kurs "Checkology".
"Pogodila me je spoznaja da učenici teže da sve informacije posmatraju kao ravnopravne. U mlađim uzrastima često misle da ako je neko nešto stavio na internet, to je provereno i sve je istina. Skloni su da to veruju i dele te informacije dalje. U srednjoj školi su već više cinični i znaju da misle da su sve informacije podjednako motivisane pristrasnošću, nekim skrivenim ciljevima. Ono što tu nedostaje je veština kritičnog rasuđivanja da bi znali šta da rade sa svim tim informacijama", izjavio je Miler.
Učenica Emori namerava da pristupa društvenim medijima sa većom kritičnošću. "Sada znam kako da dešifrujem šta je stvarno, a šta lažno i na šta da obratim pažnju", izjavila je Emori Gant, učenica srednje škole Vejkfild. "Želimo da učenici izađu sa ovih časova sposobni da procene kredibilitet svih vesti i informacija na koje naiđu", kaže Emori Gant.
A časovi su, izgleda, uspešni. "Naučila sam o proveri činjenica i načinima da se otkriju lažne vesti po naslovima i tome ko je objavio vest", izjavila je učenica Sihin Jibra. "Mislim da ću moći da mnogo bolje prolazim kroz vesti i biću mirniji znajući da niko ne može da me prevari tako lako", ocenio je učenik Kevin Florimon.
Hiljade prosvetnih radnika koriste digitalni kurs "Checkology" u SAD i još 90 zemalja da bi pomogli učenicima da sami prepoznaju da li je to što čitaju ili gledaju tačno – ili ne.