Prijemni.rs
Maturang
  • Sociologija i Ustav kao jedan školski predmet?


(Preuzeto sa sajta RTS - 10.04.2018. )

Učenici gimnazija po novom programu trebalo bi da sociologiju i Ustav uče u jednom predmetu. Radna grupa, koju čine univerzitetski profesori i profesori srednjih škola, uputila je prigovor Ministarstvu prosvete, a protiv ovakvog rešenja su i studenti sociologije, kao i Srpsko sociološko društvo.

Učionica

Foto: Pixabay

Gimnazijalci u Srbiji bi po reformisanom programu trebalo da dobiju novi predmet - Sociologiju sa pravima građana. Struka upozorava da će ovako biti smanjen broj časova sociologije i da će srednjoškolci biti uskraćeni za osnovna znanja o društvu.

"Isto tako, stvari se mogu pomešati. Da se na određeni način ‘pomešaju babe i žabe’, kada ukrstite u jednom istom predmetu iskustvenu nauku kakva je sociologija i nešto što je normativnog karaktera, kao što je Ustav", naglašava prof. dr Srđan Šljukić, predsednik Srpskog sociološkog društva.

Učenici srednjih stručnih škola ta dva predmeta već uče iz jedne knjige.

"Iskustva iz srednjih stručnih škola pokazala su da to nije dobro rešenje", ističe Milan Stanić, predsednik Udruženja nastavnika sociologije Vojvodine. "Smatramo da bi bilo kakvo smanjenje fonda časova i naravno što bi uticalo i na realizaciju nastavnog plana i programa, zaista oštetilo i učenike."

Sociologija se gimnazijama uči dva ili tri časa sedmično, a Ustav i prava građana jedan. Spajanjem predmeta učenici će imati za trećinu manje časova sociologije, a sporno je i ko može da predaje novi predmet.

Predmet koji se zove Sociologija sa pravima građana, skoro ravnopravno sa profesorima sociologije mogu da predaju i diplomirani pravnici, što - kao smatraju u Udruženju nastavnika sociologije Vojvodine - nije dobro rešenje iz nekoliko razloga.

Jedan je i što bi bila dovedena u pitanje radna mesta sadašnjih profesora, kao i mogućnost zaposlenja novih kadrova. Baš zato i studenti sociologije podržavaju ovakvo rešenje.

"Mi se nećemo uljuljkati u tako jedan podatak, već ćemo nastojati da za sociologiju izborimo onaj položaj koji zaslužuje", kaže prof. dr Srđan Šljukić, "da prosto ne budemo u situaciji da sociologija na osnovu nekih stereotipa ili nedovoljne obaveštenosti biva gurana ukraj."

I dok stručnjaci insistiraju na dijalogu, iz Ministarstva prosvete za sada ne stiže odgovor. Fond časova je osnovni prigovor i profesora drugih predmeta, dok gimnazijalce i ovako očekuje veći broj časova. Umesto dosadašnjeg 31, imaće 33 časa sedmično.


Izdvojeni univerziteti i fakulteti: