Svakodnevno slušamo o viralnom marketingu, viralnim video-snimcima i sadržaju na internetu koji se šire brzinom svetlosti. Ali o čemu se zapravo radi? Viralni proizvod ili viralna reklama, viralne kampanje ili jednostavno sreća jesu nešto što danas donosi uspeh i efikasnost u poslovanju. Viralni sadržaj obično ima dobro osmišljenu viralnu strategiju, koja se delom događa zbog sreće, ali kreativnost i priprema su takođe izuzetno važni u ovoj marketinškoj strategiji.
Viralni marketing – šta je to?
Viralni marketing je ona vrsta marketinga koja može izazvati interes i potencijalnu prodaju usluge ili proizvoda putem poruka koje se šire poput virusa, drugim rečima, šire se veoma brzo i idu od osobe do osobe. Ideja je da korisnici sami odluče da šeruju (dele) sadržaj.
Zbog svoje brzine i lakoće deljenja sadržaja, društvene mreže su prirodno izvorište ove vrste marketinga. Najrašireniji primer u novije vreme jeste stvaranje pokretnih, iskačućih ili spektakularnih video-snimaka na YouTubeu koji se potom dele na Facebooku, Twitteru i drugim mrežama.
Razlog upotrebe ili viralnost, lakoća širenja i deljenja ipak su dvosekli mač. Ne smemo zaboraviti da u ovoj vrsti kampanje veliki broj poruka odlazi u ruke korisnika, pa rizikujemo da poruka bude pogrešno protumačena ili ismejana. S druge strane, uspešna viralna kampanja može učiniti čuda za rezultate vašeg proizvoda ili usluge.
Kako deluje viralna kampanja?
Viralna marketinška kampanja vrlo je jednostavna za izvođenje: stvorite video ili drugu vrstu sadržaja koji je privlačan potencijalnom korisniku, stavite ga na internet i isplanirate određene aktivnosti kako biste privukli pažnju i interesovanje za svoj biznis. Mnoge kampanje koje postanu viralne mogu privući veliku pažnju i povećati posećenost sajta, ali i generisati malu konverziju i broj prodaja. U nekim slučajevima se viralnost događa slučajno – iz video-snimka koji je preneo privatni korisnik i koji odjednom postaje popularan i počinje da kruži po internetu.
Što se tiče strategije disperzije videa koje su kreirale robne marke, imamo dve tačke fokusa: prikazani ili prikriveni. U prvom je korisnik od prvog trenutka svestan da gleda reklamni sadržaj, dok je u drugom učestvovanje brenda ili marke u poruci skriveno i otkriva se tek kasnije. Ako primenjujete skrivene marketinške tehnike, važno je biti vrlo oprezan kako se korisnik ne bi osećao prevarenim, jer bi se onda viralna kampanja mogla okrenuti protiv vas.
Bez obzira na strategiju koju odaberemo, nikada ne bismo smeli postati spameri (poruka koja se elektronskom poštom šalje na više adresa, bez saglasnosti primalaca), niti prelaziti preko mesta dok delimo sadržaj. Umesto neprestanog ponavljanja poruka, najbolja strategija je pronaći savršeno mesto i vreme i pustiti svetlo „virusnog oglašivača”.
Prednosti viralnog marketinga
Niska cena. Ono što karakteriše viralne kampanje jeste to što korisnici rade značajan deo posla za nas, a to drastično smanjuje troškove poslovanja: postaje nepotrebno kupovati reklamu ili prostor na medijima.
Potencijal velikog dometa. Viralni video na internetu ima mogućnost dostizanja velike međunarodne publike bez ulaganja novca ili dodatnih napora. Zbog toga mala preduzeća ili čak privatni preduzetnici mogu naći svoje korisnike daleko od sedišta firme.
Nije invazivan (napadan). U viralnom marketingu odluka za učestvovanje i deljenje uvek dolazi od korisnika, pa se nikada ne smatra invazivnom. Ovako su percepcija brenda ili proizvoda i njihova interakcija značajno bolji u poređenju sa klasičnim oblicima oglašavanja. To vam u značajnoj meri pomaže u izgradnji brenda ili proizvoda. Ako stvarno osmislimo takvu poruku u pogledu kreativnosti, stvaramo sadržaj toliko neverovatan da korisnici sami odlučuju da ga podele i tako omogućavamo uspostavljanje lične veze s našom robnom markom.
Viralni marketing je, bez sumnje, izuzetno moćan alat kada su u pitanju brendiranje proizvoda i uticaj na svest korisnika ove kampanje. Ako želite da postanete marketinški stručnjak i da uspešno koristite strategije viralnog marketinga, upišite MBS fakultet